Ikke mange mennesker uden for luftfartsindustrien kender dette, men Delta Airline ejer og driver en indbringende division af private jetfly. Delta AirElite, er som det er kendt, den eneste lyspunkt i en ellers mørk forretningsmiljø for denne amerikanske arv luftfartsselskab. Nogle spekulerer at Delta skal sælge sin AirElite virksomhed for at rejse midler og vende rundt luftfartsselskabet, men jeg har en anden mere radikale tage på ting, som jeg mener bør overvejes i stedet.

Etableret i 1984, Delta AirElite har støt voksende, og at tjene penge til Delta. Mens flyselskab del af virksomheden er hurtigt og konstant hemorrhaging kontanter, AirElite fortsætter med at tjene penge og vokse. Faktisk, med en flåde af eftertragtede business jets i sin portefølje, herunder Challenger 300, Gulfstream IV-SP og Learjet 31A, AirElite er en attraktiv virksomhed til enhver potentiel bejler.

Virkelig, hvis Delta skulle sælge AirElite det ville kun langsom blødning for Delta, ikke stoppe det. Med gæld totaler på over 20 milliarder dollar, ville et salg af AirElite sandsynligvis kun hente luftfartsselskabet et par hundrede millioner dollars, hvis denne. Sidste år, solgt Delta sin deltakobling transportør, Atlantic sydøst Airlines (ASA), for 425 millioner dollars kontanter til Skywest Airlines. Salget blev opfattet af brancheanalytikere som en desperat som ASA blev vurderet til at være værd mellem $700-800 millioner dollars. Salget fandt sted lige før luftfartsselskabet indgav konkursbegæring i September 2005, og havde ingen effekt i stammer indgivelsen.

Så, hvad gør Delta? Efter min mening få fallit luftfartsselskaber helt. Det er rigtigt, i stedet for at afskedige tusinder af yderligere arbejdstagere og der kræver stejle give backs i medarbejder løn, kan Delta overveje at sælge alle sine aktiver ud af stykke for stykke til konkurrencen. Dette ville især være hensigtsmæssigt, som Deltas omstrukturering er afhængig af stabile brændstofpriser og på dette tidspunkt, luftfartsselskaber kan forvente at skulle betale selv, mere for brændstof i 2006 end de gjorde sidste år. Kys opsving plan farvel!

Når flyselskab virksomhed sælges, bør AirElite være alle, der er tilbage af Delta. Det “nye” selskab kan trives som luftfartsmarked business Boomer. Skriften er på væggen for luftfartsselskaberne, som yderligere konsolidering, nedskæringer og store tid pristryk vil fortsat være. Faktisk, når jomfru America bliver officielle regeringens godkendelse til at flyve, sin flåde af 105 moderne Airbus jetfly har langt større appel til passagerer end Deltas aldrende flåde. Endnu en grund til Delta at komme ud af den kommercielle flyselskab business nu.

Er min anbefaling radikale? Ja det er. Delta, men er for meget af et hul til at nogensinde inddrive. Bedre at indse, at nu når deres aktiver har nogle værdi end at vente indtil hvad de har glider væk for evigt. På dette tidspunkt selv AirElite kan få slæbt og lider.